Op dit moment zijn de productpaspoorten in te zien voor ruim 110 producten, onder andere:
- Alle ecologische reinigingsmiddelen van de Vive lijn en de Triple-T lijn. Deze zijn ook te herkennen aan het Ecolabel en/of het Cradle to Cradle certificaat.
- De Triple-T trolleys, die ook Cradle to Cradle gecertificeerd zijn en smart cars
- Microvezeldoeken en -moppen
- Wetrok stofzuigers en machines, zoals de Monovac, Bolero en Mambo
- Disposable doeken
- Het assortiment afvalzakken (die van minimaal 80% gerecycled materiaal zijn gemaakt)
- Handschoenen
De productpaspoorten zijn zichtbaar door op de productpagina van het betreffende artikel te klikken op de button ‘bekijk productpaspoort’. Kijk bijvoorbeeld eens naar het productpaspoort van de Triple-T Trolley Large.
Wat vertelt een paspoort ons?
Je ziet dat al onze productpaspoorten te zien zijn via een Cirmar webpagina. Cirmar is een onafhankelijk platform waar onze productpaspoorten gevalideerd en gegenereerd worden. De meest belangrijke informatie die zo’n paspoort ons geeft over een product is:
- De soorten materialen waaruit het product en/of de verpakking bestaat.
- De impact die één product heeft op het milieu. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel water er nodig is voor de productie, hoeveel CO2 uitstoot dit kost, hoeveel energie er nodig is en hoeveel kilogram aan materialen er in het milieu terechtkomt.
In de toekomst krijgen steeds meer producten uit ons assortiment ook een productpaspoort. Ook deze voegen we dan toe op de productpagina.
Meten is weten
We geven steeds meer vorm aan onze propositie ‘Duurzaamheid’ en specifieker ook aan het thema circulariteit. We willen een duurzamer pad bewandelen, maar doen onze acties daadwerkelijk iets met de impact? ‘Greenwashing’ is een bekend fenomeen en betekent dat een bedrijf zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoet dan het bedrijf daadwerkelijk is. De missie van Alpheios is juist om transparant en feitelijk te zijn, we willen greenwashing voorkomen. Door, onder andere, productpaspoorten te ontwikkelen kunnen we zien of de nieuwe richtingen die we ingaan beter zijn voor het milieu dan voorheen. Het is niet alleen bewijslast voor onszelf, maar ook voor onze klant. We blijven onszelf constant toetsen op het bewandelen van dat duurzamere pad.