Alpheios en het Zeepreventorium kenden elkaar al van voor de start van de samenwerking 4 jaar geleden. Een partnerrevalidatieziekenhuis, het BZIO in Oostende, maakte ook al gebruik van de diensten van Alpheios. “We waren op zoek naar een partner die niet puur alleen producten verkoopt, maar ook meedenkt over de gang van zaken op de werkvloer”, legt Sylvie uit. “Die partner vonden we in Alpheios. Onder leiding van Bianca en Ann heeft een calculatie plaatsgevonden. Een nulmeting die inzicht gaf in wat beter én efficiënter kan.”
Dat inzicht was meer dan welkom, want voorheen was er geen uniforme werkwijze voor het schoonmaken van de verschillende ruimten in het Zeepreventorium. “Om goed van start te kunnen, heeft het Zeepreventorium geïnvesteerd in nieuwe schoonmaakwagens: de Triple-T Trolley Large inclusief alle toebehoren”, vertelt Bianca van Yperen, accountmanager bij Alpheios voor de regio West-Vlaanderen. “Al deze schoonmaakwagens zijn voorzien van geplastificeerde kaarten met daarop taakomschrijvingen én aftekenlijsten voor iedere ruimte.” Om iedere schoonmaakmedewerker mee te nemen in deze nieuwe werkwijze, werden verschillende coachingsmomenten gehouden. “Het implementeren van iets nieuws gaat niet zonder slag of stoot, maar heeft zeker positieve effecten gehad”, gaat Bianca verder. “De leidinggevende van het schoonmaakteam heeft veel meer grip op de verdeling van werkzaamheden. Bovendien zijn de schoonmakers nu veel breder inzetbaar, omdat ze precies kunnen zien welke taak mag worden uitgevoerd en hoe dit gedaan moet worden.”
Met deze nieuwe werkwijze gaat niet alleen de kwaliteit van het schoonmaakwerk erop vooruit, het is ook een boost voor het vertrouwen én zelfvertrouwen van de schoonmaakmedewerkers. “Daar draagt het contact met de leidinggevende ook aan bij”, vertelt Ann van Parys, businessconsultant bij Alpheios. “Zij heeft een intensief coachingstraject gevolgd waarin onder andere persoonlijkheidstesten en communicatiestijlen werden behandeld. Hoe geef je bijvoorbeeld feedback aan iemand die heel assertief is ingesteld? Of iemand die heel datagericht is? Door iemand op de juiste manier te benaderen, komt de boodschap veel beter binnen.”