Zien en gezien worden
Opschudding door coronavirus
“De oorspronkelijke vraag was om de schoonmaakkwaliteit van de bussen van STIB te evalueren en te verbeteren, maar het coronavirus heeft voor veel opschudding gezorgd. De bussen moesten blijven rijden terwijl de angst voor covid-19 elke dag groter werd. Dit resulteerde in extra schoonmaak per bus en een nieuwe werkwijze per depot” vertelt Kristel van Vaerenbergh (Alpheios). Kristel is consultant bij Alpheios en heeft de medewerkers van STIB en Marcan afgelopen periode opgeleid met Leviy.
Alle bussen die binnen komen rijden in het depot, moeten dag en nacht gedesinfecteerd worden. Dit geldt voor zo’n 800-900 bussen, verdeeld over vijf depots. Dit gebeurt nog dagelijks. Zolang het coronavirus zich blijft verspreiden, is de schoonmaak van een openbaar vervoermiddel zeer belangrijk. “Je kunt je voorstellen dat dit in het begin een enorme reorganisatie was. Met behulp van schoonmaakbedrijf Marcan en Leviy hebben we het voor elkaar gekregen om een nieuwe procedure op te stellen voor de bussen in België” vult Kristel aan. Er is extra personeel ingezet en opgeleid, zowel van Marcan als van STIB zelf laat Els Naegels (Marcan) weten. “We leiden de medewerkers van STIB ook op met het nieuwe werkproces.” Dit is natuurlijk een bijzondere situatie, waarbij niet alleen andermans personeel wordt ingezet, maar ook wordt opgeleid.
Overstap op Leviy
Anders dan normaal
Het begon allemaal met het noteren van gegevens op papier. Schoonmaakmedewerkers hadden de taak om de handelingen die ze hadden uitgevoerd per bus, op te schrijven op een notitieblok. Het is belangrijk om precies te weten welke bus schoongemaakt is en welke (nog) niet. De taken werden ‘s nachts door een ploegleider in een Excel document genoteerd en in de ochtend overgenomen door Kristel om resultaten te genereren voor de klant. Kristel: ‘Dit nam voor de vijf depots zo’n twee tot drie uur tijd in beslag. We dachten, dit kan zo langer niet, waarom verwerken we dit ook niet in Leviy?”
“We zijn direct overgestapt op Leviy en gaan kijken op welke manier we dit konden gaan invullen. Vervolgens zijn we gestart met het opleiden van het personeel. Dit hebben we per depot gedaan, zodat we het overzicht hielden en onszelf konden verbeteren. Het was een grote uitdaging, met vallen en opstaan, maar ik ben heel trots en blij met wat er is bereikt!”