Supply chain
Leverancier
We zijn bewust bezig met welke leveranciers we samenwerken. Zo zijn we in zee gegaan met een innoverende leverancier voor onze afvalzakken. Ons totale assortiment afvalzakken bestaat uit minimaal 80% post-consumer gerecycled materiaal zonder in te hebben geboet op productkwaliteit. Het volledige recyclingproces gebeurt ook in Europa, van inzamelen, tot recyclen en productie. Dit zorgt weer voor minder transport en dus een kleinere footprint. Een samenwerking met een leverancier waar we erg trots op zijn!
De Alpheios Methode
Wij willen schoonmakers op de werkvloer écht vooruit helpen. Daarom is De Alpheios Methode ontwikkeld, dé essentie van hygiënisch en efficiënt schoonmaken op een zo vitaal en duurzaam mogelijke manier. De Alpheios Methode bestaat uit een framework met daaraan gekoppeld een professioneel schoonmaakadvies en een basispakket aan middelen en materialen.
De Alpheios Methode raakt alle drie de componenten van onze driehoek van mensen, methode en organisatie. We maken de belofte aan onze klant om elke dag het meest vitale en duurzame pakket aan middelen en materialen te leveren. Daarnaast helpen wij klanten zeker ook te verduurzamen aan de organisatie- en menskant, want deze zijn even belangrijk.
Ons antwoord op duurzaam schoonmaken zijn de lijnen Vive en Triple-T: ecologisch verantwoorde reinigingsmiddelen met Europees Ecolabel en Cradle to Cradle Gold certificaat. Dit betekent dat deze producten gemaakt zijn uit veilige materialen en dus gezonder zijn voor iedereen die met deze producten in aanraking komt. De producten zijn volledig biologisch afbreekbaar en met 100% hernieuwbare energie geproduceerd.
Voor sommige producten hebben we op dit moment nog geen goede end-of-life optie, zoals bij onze disposables. We hebben tot op heden nog geen circulaire oplossing kunnen vinden voor de wegwerpdoeken. Stilzitten en niks doen is voor ons geen optie. Daarom hebben we dit vraagstuk afgelopen jaar in samenwerking met de KVK de wereld in geslingerd. We hopen zo met nieuwe partijen wel stappen te kunnen zetten in de goede richting.
Supply chain
Transport
Transport is een vitaal onderdeel binnen onze bedrijfsvoering. De verkoop van onze middelen en materialen betekent veel volume en veel ritten, maar dus ook veel impact op het milieu. Daarom kijken we altijd kritisch naar de wijze waarop het huidige transport plaatsvindt en beoordelen we altijd welke partijen het beste bij onze visie passen. Het verzorgen van goede, efficiënte en steeds duurzamere logistiek is voor ons van vitaal belang.
We hebben bijvoorbeeld binnen de pilot ‘Slimme logistiek’ het aantal transportbewegingen met maar liefst 47% verminderd, in samenwerking met Hago Zorg en diverse klanten, zoals het Radboudumc. Ook doen we mee aan de pilot ‘E-hub’ waarbij we onze producten leveren aan een hub aan de rand van de stad, waar vanuit onze producten middels elektrisch vervoer naar de eindlocaties in de stad worden gebracht.
Supply chain
Alpheios
Midden in de supply chain staan wijzelf. We werken naar een circulair model waarbij grondstoffen worden hergebruikt. Alleen voor de omslag naar zo’n circulair model is het ten eerste belangrijk om transparant te zijn over de herkomst, eigenschappen en het gebruik van onze materialen. Precies om deze reden is het ‘productpaspoort’ in het leven geroepen. In een productpaspoort staat informatie over de gebruikte materialen en de ecologische voetafdruk van een product over de hele levenscyclus. Ons doel is om van steeds meer producten een paspoort te publiceren.
Transparant zijn is niet alleen belangrijk bij onze eigen producten, maar in de hele supply chain. Duurzaamheidsinitiatieven moeten alles omvatten, van inkoop van grondstoffen tot distributie tot gebruik en zelfs retour- en recyclingprocessen. Met milieukeurmerken Ecolabel en Cradle to Cradle stimuleren wij onze hele supply chain tot duurzamere grondstoffen en productiemethoden en duurzamer (her)gebruik van materialen. Doordat we met onze leveranciers in gesprek gaan, kunnen we steeds meer van onze producten officieel laten certificeren.
In 2023 hebben wij een Life Cycle Analyse (LCA) uit laten voeren. Dit is een onderzoek waarbij de milieu-impact van producten wordt onderzocht over de gehele levenscyclus. Uit de LCA bleek dat de milieu-impact van onze vloeibare reinigingsmiddelen het laagst is. Daarom zetten we onze innovatiekracht in op niet het middel zelf, maar op de flacon. De 1 liter flacon bleek al de minste impact te hebben. Daarom hebben we onze 500ml flacon geoptimaliseerd door de massa van de flacon te verlagen (minder plastic!) en een hoger percentage gerecycled plastic te gebruiken. Daarnaast loopt er nog een project met partner Fyllar om te onderzoeken of we flessen kunnen hergebruiken.
Het is zeker niet alleen relevant wat wij voor klanten kunnen betekenen op het gebied van duurzaamheid, maar ook wat wij zelf als organisatie en persoonlijk als mensen doen. Zo hebben wij bijvoorbeeld ons distributiecentrum verduurzaamd. Het dak ligt vol zonnepanelen en er wordt alleen nog maar Ledverlichting gebruikt. Ook maken we onze collega’s bewust van hun eigen footprint. Door diverse inspiratiesessies leeft het begrip ‘duurzaamheid’ steeds meer. Iedereen binnen Alpheios draagt op een eigen manier zijn of haar steentje bij aan het veroorzaken van positieve gevolgen.
Supply chain
Klant
De klant is in principe het ‘eindstation’ binnen een supply chain, maar willen wij het zo noemen? Bij een lineaire economie zou de klant inderdaad het eindstation zijn. Producten worden gemaakt, gebruikt en daarna weggegooid. Als we kijken naar een circulaire economie, iets wat wij nastreven, dan is de klant simpelweg een volgende stap in de keten en houdt het niet na het gebruik van producten op. Zo zijn we binnen ons distributiecentrum bezig met het refurbishen van gebruikte werkwagens en machines. We proberen zoveel mogelijk onderdelen te hergebruiken en machines te repareren. De onderdelen die toch niet meer bruikbaar zijn, gaan naar verschillende verwerkers die er weer grondstoffen van kunnen maken.
Ons ‘Hervul project’ is ook een goed voorbeeld van een samenwerking tussen de klant en ons. Normaliter worden flacons van reinigingsmiddelen weggegooid en gerecycled, maar we zijn gezamenlijk een pilot gestart waarbij ons doel is om flacons te hervullen en dus hergebruiken. Bij deze pilot onderzoeken we de sociale, economische en ecologische aspecten: onder de streep moet het wel écht duurzaam zijn.